Summit

31 mei 2025 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag gaan we naar een observatie platform toe. Met een hoogte van 426 meter is Summit One Vanderbilt de hoogste commerciële wolkenkrabber in Midtown Manhattan en behoort het tot de 30 hoogste gebouwen ter wereld. We gaan weer met de Path naar 33rd Street en lopen deze keer naar 5th Ave. Op deze straat komen we het Empire State Building tegen, bekend van de film King Kong uit 1933, waarin de gorilla Kong het gebouw beklimt, maar na een gevecht met vliegtuigen weer naar beneden stort. Hierna komen we de New York Public Library tegen. We besluiten hier naar binnen te gaan, wat een mooi gebouw. Het is een en al marmer wat je ziet en de prachtigste lampen en plafond schilderingen. Er staan nog ouderwetse telefooncellen en op de bovenster verdieping is de leeszaal die je ook altijd in films ziet, helaas mogen we hier niet naar binnen…. We kijken nog even rond en gaan weer naar ons volgens punt, het Chrysler Building. Het Chrysler Building is een Art Deco- wolkenkrabber. Met zijn 319 meter is het het hoogste bakstenen gebouw ter wereld met een stalen frame. Het was zowel 's werelds eerste superhoge wolkenkrabber als ' s werelds hoogste gebouw gedurende 11 maanden na de voltooiing in 1930. Van alle hoge gebouwen die ik ondertussen heb gezien is deze wel de mooiste. Hierna gaan we naar het naastgelegen Grand Central Station. Ook dit is een prachtig gebouw. In het midden van de hal bevindt zich een informatiebalie met daarbovenop een vierzijdige koperen klok, een van de meest herkenbare iconen van Grand Central. Wat ontzettend leuk om dit nu allemaal eens in het echt te zien. Vanuit het Grand Central Station hebben we ook toegang tot het Summit. We gaan met een lift in het donker met lichtflashes in 42 seconden naar de 91e verdieping toe. We komen in een soort spiegelzaal terecht waar we een 360 graden uitzicht hebben. We zien nu alle gebouwen die we de afgelopen dagen vanaf beneden hebben gezien. Een geweldige ervaring op die hoogte te staan. We lopen verder en komen in een ruimte terecht met allemaal zilverkleurige ballen die door middel van ventilatoren door de ruimte vliegen, je voelt je weer helemaal kind!! Hierna kunnen we nog een verdieping hoger rondkijken en uiteindelijk kunnen we een verdieping hoger nog naar buiten toe. Hierna vinden we het mooi geweest en gaan we weer met de super snelle lift naar beneden en lopen we terug naar de metro op 33rd Street. Het is mooi geweest voor vandaag. 

Foto’s

2 Reacties

  1. Ria Huls:
    1 juni 2025
    Oh zeg. Echt fantastisch. En wat apart zo ket die ballen. En wat een uitzicht. Echt he. 😍
  2. Camper wegbrengen Amerika 2025:
    2 juni 2025
    ❤️