De geweldige bogen van Arches

16 augustus 2016 - Moab, Utah, Verenigde Staten

We hebben heerlijk geslapen en ontbeten in  "La Quinta Inn & Suites" in Moab. Dit is niet zover gelegen van Arches, ook wel eens een keer fijn om niet zover te hoeven rijden. Onderweg komen we een bordje tegen met daarop "dead horse point" en na een blik in het reisboek geworpen te hebben blijkt dit een van de spectaculairste rivierlussen van de Colorado te zijn. We besluiten hier op de terugweg langs te gaan. Aangekomen bij de ingang van Arches staat er al een lange rij auto's, dus maar weer aansluiten. Bij elk national park krijg je bij de ingang een plattegrond en een krantje met informatie, zodat je weet welke trails je kunt gaan lopen, easy, moderate of difficult. (Ik heb ondertussen ontdekt dat zelfs de easy trails niet  altijd zo gemakkelijk begaanbaar zijn). Er zijn een paar trails die we graag willen lopen, Balanced Rock, The Windows, Double Arch, Delicate Arch en Landscape Arch. Het is wederom een prachtige zonnige dag en we zijn uitgerust. We slingeren met de auto door de bergen heen en komen op ons eerste trail; Balanced Rock. Een gigantisch rotsblok op een ander rotsblok. Wandelingetje erom heen, goed te doen. Op naar het volgende punt; The Windows; komt al wat meer klim en klauterwerk aan te pas maar is toch nog wel te doen. Twee naast elkaar gelegen gaten in een kolossale berg. Als je in zo'n gat klimt heb je een schitterend uitzicht en je kunt even in de schaduw afkoelen en uitrusten. De temperatuur is alweer aardig opgelopen. Hop naar de auto met airco en naar het volgende trail toe Double Arch; het klim en klauterwerk wordt telkens toch wat zwaarder maar we zetten hijgend en puffend door. Boven gekomen zie je boven je hoofd twee bogen. Je ziet deze het beste (volgens mij) als je er onder gaat zitten en omhoog kijkt, pffff. Dan op naar Delicate Arch; na een eerste blik op het trail lijkt het wel mee te vallen, toch maar weer een poging ondernemen. Maar uiteindelijk is het een ontzettend zware en vermoeiende wandeling en ik verbaas me er weer over dat dit een easy trail is. Van toch nog een behoorlijke afstand kunnen we een blik op de Delicate Arch werpen en ik vraag me af of het wel de moeite waard was. De terugweg is beter te lopen en we kunnen weer even bijkomen en afkoelen in de auto, op naar het volgende punt; Landscape Arch. De uitzichten tijdens de wandeling zijn geweldig. Je kunt soms ook in de schaduw lopen en soms moet je klimmen maar je hebt ook dalingen. Het is een flinke wandeling maar toch wel te doen en ineens zien we daar hoog in de berg de boog en je vraagt jezelf af hoe zoiets ontstaan kan zijn; geweldig mooi. Hierna vinden we dat het voor vandaag mooi genoeg is geweest en besluiten we naar het hotel terug te gaan. (We zijn dus niet meer toegekomen aan "Dead Horse Point"). Even opfrissen en het is weer tijd voor een hapje eten. Dit doen we bij het naastgelegen "The Blue Pig" lekker hapje en drankje. Morgen trekken we weer verder.